woensdag 20 februari 2019
Een boom met familie, een bos met verhalen

Artimosa

Het bestuur van kunstkring Artimosa was onmiddellijk gecharmeerd van het burgerinitiatief “Stichting Burgerbos” en besloot in haar vergadering van 15 februari 2016 om een boom aan te planten in het Burgerbos. Op zondag 10 april 2016 was het zover en werd namens de kunstkring een Acer pseudoplatanus geplant.

De reden hiervoor was vrij simpel: als kunstenaar heb je veel te danken aan moeder natuur en in het bijzonder aan bomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan materialen/grondstoffen die gebruikt worden om een kunstwerk te vervaardigen. De kunstschilder die met olieverf schildert, gebruikt terpetijn(olie) om de verf te verdunnen. Terpentijn wordt meestal uit dennenhout gewonnen, maar de spar, ceder of lariks zijn ook geschikt. Er wordt niet alleen op doek (linnen) geschilderd, maar veel schilderijen ontstaan op paneel. Houten schilderijlijsten worden meestal op maat gemaakt en in menig museum en bij de particulier kom je prachtige exemplaren tegen. Hierbij wordt soms micro-snijwerk toegepast. Beeldende kunstenaars/illustrators gebruiken onder andere potloden en houtskool voor hun schetsen en tekeningen. Sinds de 19e eeuw wordt veel papier van hout gemaakt, maar het grootste gedeelte van het papier (ongeveer 70%) wordt tegenwoordig gelukkig van hergebruikt en ingezameld afvalpapier gemaakt. Van papierpulp kun je prachtige papier-maché creaties maken. De keramist die de Raku stooktechniek toepast, gebruikt hierbij naast stro en hooi ook zaagsel. Pottenbakkers gebruiken vaak houten draaischijven. De graficus maakt niet alleen etsen, maar de linoleumsnede of houtsnede zijn hem ook niet vreemd. De beeldhouwer gebruikt voor zijn houten sculpturen vaak hout van de tulpenboom, hout van fruitbomen zoals kers, appel en peer. De lijst is bijna oneindig. 

Het allerbelangrijkste zullen we echter niet vergeten: de boom als inspiratiebron of onderwerp voor het kunstwerk.

De befaamde Britse schilder David Hockney die sinds 1964 in Californië woonde, keerde in de jaren ’90 terug naar Yorkshire, Engeland, waarna hij begon met het schilderen van het karakteristieke landschap daar. Bomen speelden hierin een zeer voorname rol.

Kunstenaars voelen zich doorgaans zeer verbonden met de natuur om hen heen en bomen zijn hier een wezenlijk onderdeel van.

 Annie-Jet van der Velden, Secretaris kunstkring Artimosa